חיבור בין גוף ונפש –"לעדכן את הספריות במוח שלנו"

בעידן של היום, מצד אחד, החיבור בין גוף ונפש כל-כך מובן מאליו. מצד שני, אנשים נמצאים במצב של סטרס תמידי שלפעמים משפיע על הגוף. הרבה מצבים רגשיים מובילים למאפיינים פיזיים.

כשאנחנו נמצאים במצב של התרגשות, לפני אירוע חשוב או פרזנטציה קריטית – הלב שלנו מתחיל לדפוק בעוצמה. לפעמים אנחנו מרגישים תחושת חום, רעד קל או הזעה מוגברת.

כשאנחנו נמצאים במצב של פחד, כשהילדים יצאו לבלות ועדיין לא חזרו, כשיש לנו חשש של גל התפטרות במשרד – אנחנו לרוב נרגיש התכווצות של כל הגוף ואפילו רעד.

אלו רק 2 דוגמאות שונות ושכיחות למצבים בהם הגוף שלנו מגיב בצורה פיזית למצב רגשי.

איך זה קורה?

מערכת העצבים שלנו קולטת מסרים מהסביבה ומזהה מצבים. אם מדובר במצב איום, הגוף יגיב. המערכת הסימפתטית תפעל, ההורמונים יופרשו וישפיעו על התפקוד הגופני. זה חשוב מאוד שזה יקרה כאשר האיום הוא ממשי. כך, נוכל לממש את האינסטינקט ההישרדותי שלנו –לברוח או לתקוף.

כל חוויה חדשה, עוד מהלידה, היא זיכרון חדש שנבנה במוח. חוויות העבר שלנו מאוחסנות כמו ספריות במוח מלאות בפרטים. ספריות של אירועים המכילים – מראות, ריחות, תגובות, מצבים רגשיים, מחשבות, דימויים ועוד…

החוויה הראשונה שלנו…

תינוק שרק נולד חווה מתח פנימי שנוצר כתוצאה מרעב – מה הוא עושה? אותו מתח גורם לו להגיב בבכי. ההורה מגיע להאכיל אותו והוא נהיה שבע ונרגע. באותו רגע נוצרו קשרים במוח שלו ויצרו חיבור בין חווית הרעב – לבכי – להאכלה – לרגיעה. כך שבפעם הבאה שיהיה רעב, הוא יבכה ויצפה לתוצאה דומה של האכלה ורוגע. המוח שלו שולף מהספרייה את התגובה המתאימה מתוך ניסיון אישי שלו.

עוד ועוד חוויות נאספות במהלך החיים שלנו ויוצרות ספריות מלאות בנתונים במוח.

לפעמים אנחנו "על אוטומט"

עם השנים, אנחנו משחזרים חוויות. חוויה לא בטוחה בילדות בקשר עם ההורה – יכולה להשליך בעתיד על מערכות יחסים זוגיות. כך, נמצא את עצמינו משחזרים שוב ושוב את החוויה הלא בטוחה הזאת גם אם אין בסיס מציאותי לכך. למשל: בן הזוג לא עונה = נטישה=לחץ.

גם גירויים תחושתיים כמו – ריח, מראה, צבע, קולות, אינטונציה  – יעוררו אצלנו תחושות, רגשות ויגרמו לנו לשלוף תגובה מתוך זיכרון של חוויה. לעיתים, התגובה שלנו לאותו גירוי תהיה "על אוטומט" בהתאם לזיכרון הגופני שלנו. למשל – ריח של בושם מסוים יחזיר אותנו לתקופה בחיים שלנו. הסובבים אותנו לפעמים לא מבינים את "ההיגיון" בתגובה שלנו – כי באמת היא איננה נובעת מחלק מההיגיון במוח אלא מתוך "ספריית התחושות".

איך זה בעצם יכול לפגוע בנו?

אנשים מתבגרים, מתפתחים ומשתנים. לא תמיד  דפוס התגובה שלנו בעבר תואם את המציאות הקיימת שלנו היום. כי הרי מה שחווינו בעבר לא חוזר בדיוק בדיוק באותו אופן בהווה. ובכל זאת, אפילו שיש הבנה בשכל, ברגע האמת, משהו קורה באוטומט. מגיעה תגובה אוטומטית לגירוי מסוים, קופצת לנו פרשנות לסיטואציה, תגובה נשלפת.

פעם הייתי – היום אני…

למשל,יש אנשים שכל החיים שלהם נמנעו מלדבר, נמנעו מלהביע דעה. בין אם זו אישיות מולדת או חוויה שחוו בעבר – מדובר בדפוס התנהגות. ייתכן שהשתיקה שלהם הייתה ברירת מחדל חשובה כדי לעזור להם להתמודד עם איזושהי סיטואציה מאיימת.

כך או כך, השתיקה והמופנמות עדיין שומרות ועוזרות להם בסיטואציות מסוימות, אבל בסיטואציות אחרות הן מונעות מהם להתפתח. לעיתים, הם מרגישים חוסר מימוש עצמי ותסכול.

כלומר, נוצר מתח – קונפליקט. מצד אחד, יש בהם חלק שרוצה לקבל ביטוי ולהשמיע קול. מצד שני, מנגנוני ההגנה שלהם רוצים לשמור עליהם (כי זה מה שהועיל להם בעבר). יתכן שאותו קונפליקט במשך שנים רבות, ישפיע על הגוף בצורה פיזית.

איך מתח משפיע על הגוף שלנו?

מתח מעודד הפרשת קורטיזול שלמעשה מקפיץ את כל מערכות הגוף וגורם להם להיות ערניים ומוכנים לכל איום. לאורך זמן, הדבר הזה סוחט אנרגיה מהגוף ומבזבז מכל המערכות השונות את האנרגיה שהן זקוקות כדי לתפקד באופן תקין.

כך נפגעים האיברים השונים בגוף, תפקוד המערכות לוקה בחסר, ביניהן גם, מערכת החיסון שלנו. לכן, מתח לאורך זמן שווה למחלות ואנחנו מוצאים את עצמנו נוהגים לומר: "כואב לי הראש כי אני במתח", "תמיד בתקופות של לחץ יש לי דלקת", "הוא עבר תקופה לא טובה לכן הוא חלה ב-X"

עכשיו השאלה היא – מה עושים עם זה?

הדרך הטובה ביותר היא להרחיב – כלומר לייצר במוח ספריות חדשות!

איך עושים את זה? – על ידי התנסות בחוויות חדשות שילמדו אותנו משהו אחר. בין אם זה  בחיים באופן כללי – כשאנחנו עם חברים, משפחה ובחוגים מסוימים או בטיפול מקצועי שיכול לאפשר חוויה חדשה בחיים.

חדר הטיפולים הוא "עולם קטן" שנוצר כדי להשליך אח"כ על החיים "בעולם הגדול". בטיפול, אנחנו ביחד, מזהים את ההרגשה, עוצרים לשהות איתה ולחקור אותה ללא שיפוט. אנחנו מכירים בה ומאפשרים לצורך לעלות.

כבר מההבנה של הצורך והגילויים מחקירת החוויה – אנחנו חושפים אופנים חדשים לתגובות ופעולות שמתאימות לסיטואציה ולמצב הרגשי. מעצם ההבנה העמוקה יכולה להיווצר חווית רגיעה וטיפול נכון. בהתאם, ניצור גם קשרים חדשים ו"הספריות" שלנו במוח יתעדכנו.

למשל, אם אתם טיפוס שסומך רק על עצמו – הזדמנויות שייווצרו בטיפול, או חוויה טובה של התמסרות ושל יכולת לסמוך על המטפל – תצליח ליצר במוח שלכם ספרייה חדשה!

כך, שבפעם הבאה שתהיו בסיטואציה שבה תצטרכו לסמוך על מישהו ולהתמסר – תוכלו לבחור בין שתי האפשרויות, בין שתי הספריות. תהיה לכם יכולת בחירה אם לפעול לבד או להיעזר באחר. אין בחירה אחת יותר טובה מהשנייה – פשוט נוספת לכם אפשרות פעולה שמאפשרת חופש והתאמה לסיטואציה .

לפרטים על טיפול התמקדות – לחצו כאן.

לפרטים על סדנת התמקדות – לחצו כאן.

כדי לדבר איתי או לשאול שאלות פשוט תתקשרו 054-5395519

דילוג לתוכן דילוג לתוכן